مشهد، میزبان تورنمنت بین‌المللی چهارجانبه والیبال نشسته استعلام سربازی جلالی آمد| هافبک چپ پا در آستانه جدایی دغددغه‌های بجامانده دختر طلایی! کشتی‌گیر خراسانی: حریف تمرینی ندارم! تاریخ و ساعت بازی انگلیس و اسلواکی در یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ | سه‌شیر‌ها به دنبال اعاده حیثیت استقلال این لژیونر را نمی‌خواهد| ساپینتو رفت، جایگاه مهری سست شد پخش زنده بازی ایتالیا و سوئیس در یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ (۹ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شانس مدعیان یورو ۲۰۲۴ برای قهرمانی در پایان مرحله گروهی چقدر است؟ + عکس مانوئل نویر، برگ برنده ژرمن‌ها در مرحله حذفی یورو لخ پوزنان در پی فروش علی‌قلی‌زاده پیشنهاد جدید برای علیرضا جهانبخش از سری آ ایتالیا نکونام دیگر شلوغ نمی‌کند| سکوت، استراتژی جدید آقای سرمربی هاراگیری به سبک بیرانوند | گلر ملی‌پوش پرسپولیس عجیب‌ترین روز‌های فوتبالی‌اش را می‌گذراند شوک به نکونام؛ ابوالفضل جلالی راهی اصفهان می‌شود گل‌زدن کیوسفسکی، دروازه‌بان مدنظر استقلال + فیلم بازگشت عبدالکریم حسن به الوکره منتفی شد سردار آزمون در یک‌قدمی تصمیمی بزرگ! پرسپولیس همچنان درگیر جذب لیموچی
سرخط خبرها

همه چیز درباره قرعه کشی لیگ قهرمانان اروپا

  • کد خبر: ۱۲۲۷۶۷
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
همه چیز درباره قرعه کشی لیگ قهرمانان اروپا
شصت و نهمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان اروپا امشب در استانبول ترکیه قرعه کشی خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، تیم‌های برتر اروپا در ۴ گلدان مختلف قرار دارند که در ۸ گروه مختلف برابر رقبای خود قرار خواهند گرفت. ۳۲ تیم از ۱۵ کشور مختلف جواز حضور در این تورنمنت را به دست آورده‌اند. از بین این ۳۲ تیم، ۱۵ تیم سال گذشته قهرمانی لیگ داخلی خود را جشن گرفته‌اند و ۱۷ تیم از طریق سهمیۀ لیگ‌های برتر به لیگ قهرمانان صعود کرده‌اند. همچنین ۱۷ تیم از ۴ لیگ معتبر اروپایی و ۱۵ تیم از سایر لیگ‌ها مجوز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورده‌اند. با صعود اینتراخت فرانکفورت به عنوان قهرمان لیگ اروپا، تعداد تیم‌های آلمانی حاضر در دور گروهی برای نخستین بار به عدد ۵ رسیده. به غیر از فرانکفورت، تمام تیم‌ها سابقهٔ حداقل یک بار حضور در لیگ قهرمانان را دارند که از این بین، ۱۴ تیم حداقل یک بار قهرمانی اروپا را تجربه کرده‌اند.

زمان و مکان قرعه‌کشی

قرعه‌کشی دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا امشب ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران با حضور نمایندگان تیم‌های حاضر و مسئولان اتحادیۀ فوتبال اروپا در شهر استانبول ترکیه برگزار خواه دشد. علت انتخاب استانبول برای برگزاری قرعه‌کشی، میزبانی این شهر از فینال این فصل مسابقات است. ورزشگاه آتاتورک قرار بود ۲ سال پیش از فینال فصل ۲۰-۲۰۱۹ میزبانی کند، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، میزبانی فینال آن دوره به لیسبون و فینال سال بعد به پورتو در غربی‌ترین نقطۀ اروپا سپرده شد تا میزبانی استانبول ۳ سال به تأخیر بیفتد. مراسم قرعه‌کشی در فاصلۀ ۱۵ کیلومتری ورزشگاه آتاتورک و در «مرکز کنگرۀ خلیج» که یکی از اماکن فرهنگی مشهور شهر استانبول است، برگزار خواهد شد.

تیم‌های حاضر در قرعه‌کشی

۳۲ تیم صعودکرده به دور گروهی در ۴ گلدان مختلف قرار می‌گیرند و هر گروه شامل یک تیم از هر گلدان خواهد بود. مطابق قوانین اعلام شده توسط یوفا، قهرمان لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و قهرمانان ۶ لیگ برتر اروپا، به عنوان سرگروه در گلدان یک قرار می‌گیرند و سایر تیم‌ها بر اساس رنکینگ باشگاهی یوفا به ترتیب بین گلدان‌های ۲ تا ۴ تقسیم می‌شوند. با توجه به این که مدافع عنوان قهرمانی یعنی رئال مادرید، قهرمانی لالیگا را هم کسب کرده بود، آژاکس به عنوان قهرمان هلند راهی گلدان یک شد.
گلدان ۱: رئال مادرید، اینتراخت فرانکفورت، منچسترسیتی، میلان، بایرن مونیخ، پاری‌سن ژرمن، پورتو و آژاکس
گلدان ۲: لیورپول، چلسی، بارسلونا، یوونتوس، اتلتیکو مادرید، سویا، لایپزیش و تاتنهام
گلدان ۳: دورتموند، سالزبورگ، شاختار دونتسک، اینتر، ناپولی، بنفیکا، اسپورتینگ لیسبون و لورکوزن
گلدان ۴: رنجرز، دیناموزاگرب، مارسی، کپنهاگن، بروخه، سلتیک و ویکتوریا پلژن
اصرار یوفا بر حضور قهرمان لیگ‌های مختلف در گلدان یک، باعث تجمع تیم‌های قدرتمند در گلدان ۲ و ۳ می‌شود و این به ضرر تیم‌های سرگروه است. در قرعه‌کشی امسال مجموع امتیازات تیم‌های حاضر در گلدان ۲ در رنکینگ یوفا به ۸۴۰ امتیاز می‌رسد که بیش‌تر از مجموع امتیازات تیم‌های سرگروه (۷۶۹.۵) است. همچنین با توجه به پراکندگی تیم‌های سرشناس در گلدان‌های مختلف، معمولاً هر سال یک گروه غیرجذاب بدون حضور حتی یک تیم قدرتمند وجود دارد و حداقل یک گروه با حضور ۳ تیم مطرح و بزرگ.

قوانین قرعه‌کشی

طبق اعلام یوفا و مطابق روال سابق، ۲ تیم از یک کشور نمی‌توانند در یک گروه قرار بگیرند. به‌عنوان مثال رئال مادرید با ۳ تیم اسپانیایی حاضر در گلدان ۲ هم‌گروه نخواهد شد و ۵ تیم آلمانی در ۵ گروه مجزا قرار خواهند گرفت. همچنین به دلیل قرارداد‌های مربوط به پخش تلویزیونی و برای جلوگیری از همزمانی مسابقات تیم‌های هموطن، بازی‌های نمایندگان هر کشور بین سه‌شنبه و چهارشنبه تقسیم می‌شود. از آنجا که بازی‌های گروه‌های یک تا ۴ در یک شب و بازی‌های گروه‌های ۵ تا ۸ در شب دیگر برگزار می‌شود، نیمی از تیم‌های هرکشور در یک شب و بقیۀ تیم‌ها در شب دوم به میدان می‌روند. به عنوان مثال اگر رئال مادرید در یکی از ۴ گروه اول قرار گیرد، بارسلونا در یکی از ۴ گروه دوم قرار می‌گیرد تا بازی‌های این ۲ تیم در دور گروهی همزمان نباشد. تمام این فرآیند هنگام قرعه‌کشی توسط کامپیوتر اجرا می‌شود و هنگام خوانده شدن نام هر تیم، تمام گروه‌های ممکن برای قرارگیری آن تیم طبق قوانین مورد اشاره اعلام می‌شود. ضمناً با توجه به تحریم باشگاه‌های روسی، محدودیت‌های سیاسی قرعه‌کشی که مانع همگروهی باشگاه‌های این کشور با تیم‌های اوکراینی می‌شد، امسال وجود ندارد.

شیوۀ برگزاری مسابقات

پس از تعیین تیم‌های حاضر در گروه، جایگاه هر تیم در گروه توسط کامپیوتر با اعداد یک تا ۴ مشخص می‌شود که این جایگاه‌ها برنامۀ بازی‌های هر تیم را تعیین می‌کند؛ به عنوان مثال تیمی که در موقعیت A۱ قرار گیرد، در هفته‌های اول تا سوم به ترتیب با تیم‌های A۲ و A۳ و A۴ روبه‌رو خواهدشد. در این مرحله مسائل مربوط به میزبانی مشترک و میزبانی زمستانی هم توسط کامپیوتر اعمال خواهد شد. به غیر از فینال که روز یکشنبه، ۲۰ خرداد سال آینده برگزار می‌شود، تمام مسابقات این فصل در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه به انجام خواهد رسید. هر تیم ۳ بار در روز سه‌شنبه و سه بار روز‌های چهارشنبه به میدان خواهد رفت و با تغییر برنامۀ بازی‌ها نسبت به سال گذشته، تیمی که در هفتۀ اول میزبان بوده در هفتهٔ آخر میهمان خواهدبود و بالعکس. همچنین هیچ تیمی بیش‌تر از ۲ مسابقۀ متوالی میزبان یا مهمان نخواهد بود. با توجه به آغاز جام‌جهانی فوتبال از ۲۹ آبان دور گروهی لیگ قهرمانان با ریتم سریع‌تری در طول ۸ هفته برگزار می‌شود تا اواسط آبان و قبل از آغاز جام جهانی، به پایان برسد. بنا به اعلام یوفا، مسابقات فصل جدید لیگ قهرمان مانند گذشته ساعت ۲۱:۰۰ به وقت اروپای مرکزی آغاز می‌شوند؛ البته با توجه به تفاوت زمان اعمال ساعت تابستانی و قطعی شدن مصوبۀ مجلس مبنی بر عدم تغییر ساعت در سال آینده زمان برگزاری به وقت ایران کمی متفاوت خواهد بود؛ به این ترتیب که مسابقات هفتۀ اول، دوم و ششم دور گروهی و همچنین مرحلۀ یک‌هشتم نهایی ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران آغاز می‌شود و بازی‌های هفتۀ سوم، چهارم و پنجم دور گروهی و یک‌چهارم نهایی به بعد، ساعت ۲۲:۳۰ به وقت ایران. همچنین در مرحلۀ گروهی، هر شب ۲ مسابقه زودهنگام ساعت ۲۱:۱۵ (یا ۲۰:۱۵) برگزار می‌شود که معمولاً به بازی‌های میزبانی شده در شرق اروپا اختصاص دارد.

لژیونر‌ها

طی سال‌های اخیر حضور نسل جدید بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا تب‌وتاب فوتبال‌دوستان را در شب‌های برگزاری لیگ قهرمانان دوچندان کرده. گل‌های به‌یادماندنی طارمی و آزمون مقابل چلسی، بایرن، اتلتیکو، لیورپول و یوونتوس خاطرۀ درخشش لژیونر‌های سابق را بعد از ۲ دهه زنده کرد و این فصل هم برای ادامۀ درخشش و ارتقای آمار خود فرصت دارند. سردار آزمون با ۶ گل زده با اختلاف بهترین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان است و مهدی طارمی با توجه به فرم خوب خود در پورتو می‌تواند به او نزدیک شود. همچنین صادق محرمی به همراه دیناموزاگرب به هر نحو ممکن، از ماراتن پلی‌آف سربلند بیرون آمد و سومین بازیکن ایرانی حاضر در فصل جدید لیگ قهرمانان خواهد بود. پورتو به‌عنوان قهرمان پرتغال یکی از سرگروه‌هاست؛ لورکوزن در گلدان ۳ و دیناموزاگرب در گلدان ۴ قرار دارد و قرار گرفتن این تیم‌ها در یک گروه روی کاغذ ممکن است.
نکته دیگر احتمال هم‌گروه شدن بازیکنان ایرانی با نمایندۀ سرزمین‌های اشغالی فلسطین است که موارد مشابه آن در گذشته همیشه خبرساز بوده. رویارویی با تیم‌های منتسب به این مناطق، باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی فوتبالیست‌ها شده و لژیونر‌های ملی‌پوش ترجیح می‌دهند در مسابقات اروپایی با نمایندگان رژیم صهیونیستی روبه‌رو نشوند. طبق وضعیت قرارگیری تیم‌ها در گلدان‌ها برای قرعه‌کشی، صادق محرمی به همراه دینامو زاگرب به دلیل قرارگرفتن در گلدان ۴ به هیچ‌وجه با نمایندۀ فلسطین اشغالی روبه‌رو نخواهد شد و احتمال رویایی بایر لورکوزن با این تیم حدود ۱۲.۵ درصد خواهد بود. ضمن این که با توجه به ترکیب تیم‌های حاضر در گلدان ۴، احتمال برخورد پورتو با این تیم به کم‌تر از ۱۲ درصد کاهش پیدا می‌کند و احتمال برخورد همزمان پورتو و لورکوزن با نمایندۀ سرزمین‌های اشغالی حدود یک درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->